KE ARAH MENJAYAKAN KEBERHASILAN PENDIDIKAN YANG DIMAKTUBKAN DALAM FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN

KE ARAH MENJAYAKAN KEBERHASILAN PENDIDIKAN YANG DIMAKTUBKAN DALAM FALSAFAH PENDIDIKAN MALAYSIA.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang dulunya disebut Falsafah Pendidikan Negara (FPN) merupakan dasar kepada pendidikan di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana semua aktiviti pendidikan dan persekolahan di Malaysia mestilah selaras dengan FPK ini. Pendidikan di Malaysia telah menunjukkan ke arah menjayakan keberhasilan pendidikan yang dimaktubkan menurut FPK iaitu satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani pada masa akan datang.

 

i.                    Pendidikan adalah satu usaha berterusan.

Pendidikan merupakan suatu proses pemerolehan dan pemindahan ilmu, kemahiran dan nilai murni. Proses pemerolehan dan pemindahan berlangsung secara berterusan bermula dari kecil sehingga ke akhir hayat. Selain itu, proses pendidikan yang berterusan ini dapat membantu individu menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan. Sebagai contoh, perubahan yang pesat dalam negara, seseorang itu perlu melengkapkan diri dengan kemahiran terkini.  Pada peringkat sekolah, murid-murid mendapat pendidikan formal yang melibatkan empat peringkat persekolahan iaitu prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah dan pendidikan tinggi. Pada peringkat ini, penekanan usaha berterusan oleh pelbagai pihak adalah terhadap aspek-aspek seperti pemilihan kerjaya, penyesuaian hidup, pembentukan jati diri, perkembangan sosial, mengeratkan perpaduan, pemupukan nasionalisme, perkembangan bakat dan potensi, penghayatan agama dan nilai murni dan perolehan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran.

 

ii.                  Pendidikan ke arah kembangkan lagi potensi murid.

Potensi merupakan bakat, kebolehan atau keupayaan yang ada pada seseorang individu. Sejak lahir individu memiliki pelbagai keupayaan. Namun begitu, tidak semua bakat atau keupayaan dapat dilihat dengan jelas kerana sebahagiannya lagi adalah terpendam dalam diri individu. Sehubungan itu, pendidikan berperanan mengembangkan potensi setiap murid sehingga mencapai ke tahap cemerlang. Antara keberhasilan pendidikan menurut FPK dapat dilihat apabila Sekolah Teknik dan Vokasional ditubuhkan di Malaysia untuk mengembangkan lagi bakat pelajar agar dapat melahirkan ramai insan yang berfikiran kreatif dan inovatif pada masa akan datang.

 

iii.                Mendidik secara menyeluruh dan bersepadu.

Perkembangan keempat-empat potensi iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani adalah bagi membolehkan penguasaan ilmu, kemahiran, nilai, kemahiran, nilai, budaya dan kepercayaan. Kesemua elemen tersebut diperlukan oleh manusia dalam memenuhi pelbagai keperluan kehidupannya. Oleh itu, perkembangan keempatempatnya hendaklah dilakukan secara menyeluruh kerana kesemuanya adalah sama penting. Kesemua potensi juga hendaklah dihubungkaitkan antara satu dengan yang lain dan dikembangkan secara bersepadu bukannya satu persatu.

 

iv.                Membangunkan komponen intelek, rohani, emosi, jasmani murid.

Setiap individu dipertingkatkan bukanlah suatu usaha yang mudah sebaliknya perlu dirancang dan dilaksanakan secara teratur dan bersungguh-sungguh. Namun begitu, seseorang guru pula perlu menghayati FPK dalam melaksanakan tugasnya sebagai pendidik yang bakal mewujudkan khalifah yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek di mana mereka bakal menerajui dunia di masa akan datang. Potensi individu dilihat dari empat aspek kecerdasan iaitu intelek (IQ), rohani (SQ), emosi (EQ) dan jasmani (PQ) seperti berikut.

 

Potensi

Unsur

 

 

Intelek

·         Mempunyai kemahiran asas 4M (Menulis, Membaca, Mengira dan Menaakul).

·         Mendapatkan, meningkatkan dan menyebarkan ilmu.

·         Memanfaatkan ilmu untuk diri dan orang lain.

·         Berfikir secara kreatif, kritis dan inovatif.

 

 

Rohani

·         Menyedari dan menginsafi adanya Tuhan yang mencipta.

·         Menghargai dan mensyukuri pemberian Tuhan.

·         Memupuk dan membina disiplin kendiri.

·         Membentuk akhalak mulia.

 

 

Emosi

·         Perasaan tenang dan tingkahlaku terkawal.

·         Memiliki semangat kekitaan dan perpaduan.

·         Memiliki dan memupuk perasaan kasih sayang.

·         Menghargai serta menilai keindahan dan kesenian.

 

 

 

Jasmani

·         Melakukan riadah.

·         Menjaga kesihatan badan.

·         Berusaha meningkatkan daya pengeluaran.

·         Menggunakan tenaga fizikal untuk berdikari.

·         Memanfaatkan tenaga fizikal untuk berdikari.

·         Menggunakan tenaga fizikal bagi kepentingan semua.

·         Mengembangkan bakat dan kemahiran teknikal dan manipulatif.

 

 

 

 

 

 

 















Pelaksanaan 1 Murid 1 Sukan (1 M 1 S) di sekolah merupakan salah satu aktiviti ke arah menjayakan keberhasilan pendidikan yang dimaktubkan dalam Falsafah Pendidikan Malaysia. Asas kepada 1 M 1 S adalah pelaksanaan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan yang berkualiti di sekolah. Hal ini dikatakan demikian kerana segala sumber untuk mata pelajaran pendidikan jasmani hendaklah diguna sama bagi 1 M 1 S, dimana setiap murid wajib mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah. Penglibatan pelajar dalam sukan adalah asas kepada perkembangan intelek, rohani, emosi dan jasmani.

 

v.                  Keseimbangan pelajar secara seimbang dan harmonis.

Insan yang seimbang membawa maksud semua keperluan manusia mencukupi iaitu pertumbuhan akal, perkembangan rohani, emosi dan jasmani secara sihat dan bersepadu. Harmonis pula bermaksud unsur-unsur rohani, intelek, emosi dan jasmani dalam diri manusia adalah dalam keadaan serasi dan sesuai. Ini bermaksud pelajar yang seimbang dan harmonis memiliki kefahaman tentang tugas dan tanggungjawab dalam pelajaran. Keseimbangan ini dapat dicapai melalui pendidikan sempurna di sekolah dan rumah. Oleh itu, ibu bapa dan guru harus bekerjasama bagi memastikan pendidikan sampai kepada golongan pelajar sehingga pelaksanaan pendidikan menurut FPK berhasil.

 

Kesimpulannya, keberhasilan ini bergantung kepada sejauhmana guru-guru sebagai pelaksana dapat memahami dan menterjemahkan hasrat tersebut menerusi peranan yang mesti ditunaikan. Dalam merealisasikan FPK juga secara tidak langsung mampu menjana dan membina modal insan yang berkualiti.

Comments